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Gianluigi Nitti The MEMORY

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Memory,,es,exhibition of Gianluigi Nitti,,it,by Alberto Cristofori,,it,A hidden order,,it,a secret harmony that emerges from the apparent chaos of lines and shapes,,it,by the subtle,,it,but insisted,,it,cross-references and citations,,it,Thursday inauguration,,it,The starting point,,it,for me in front of these works of Nitti,,it,are the old black and white,,it,maybe a little 'sepia,,it,many years ago - so beautiful,,it,so poetic and melancholic,,it,such rhetoric on facebook pages or in the books of the genre "life as it was",,it,my who,,fr

from 15 giugno al 8 luglio 2017

Il punto di partenza, per me di fronte a queste opere di Nitti, sono le vecchie foto in bianco e nero, magari un po’ seppiate, di tanti anni fa – così belle, così poetiche e malinconiche, così retoriche sulle pagine di facebook o nei libri del filone “la vita com’era”… Ma qui, insofar as they are part of a real memory,,it,and not sweetened,,it,those old photos appear as wrecks,,it,fragments of the past,,it,deformed,,it,torn,,it,deleted,,it,almost unreadable at times,,it,concretions and covered by layers of other memories,,it,other images and words,,it,in turn fragmented,,it,unreadable,,it,What you would not expect is that this poor memory is so full of vitality,,it,seem ectoplasm,,it,The human presence,,it,but they will not fade away in the distance,,it,on the contrary we are meeting,,it,on,,it, e non edulcorata, quelle vecchie foto si presentano come relitti, frammenti di passato, deformati, strappati, cancellati, quasi illeggibili a volte, coperti da strati e concrezioni di altri ricordi, di altre immagini e parole, a loro volta frammentari, illeggibili.
Quello che non ci si aspetterebbe è che questa memoria difficile sia così carica di vitalità: sembrano ectoplasmi, le presenze umane, ma non svaniscono in lontananza, al contrario ci vengono incontro, addosso, and even amid so many obstacles they call our attention,,it,and objects,,it,ones to clear,,it,But along with those to write,,it,themselves with their being there physically,,it,materials,,it,concrete,,it,and not only as representations,,it,this is a pen,,it,this is a rubber,,it,pace of Magritte,,it,There is in these memories,,it,no personal,,it,of course,,it,avoidance of lyrical and sentimental readings,,it,the objective contemplation,,it,not necessarily serene,,it,but almost detached,,it,the time that passes,,it,There is also,,it,it seems to me,,it,the hidden order,,it; e gli oggetti (quelli per cancellare, ma insieme a quelli per scrivere) si impongono con il loro esser lì fisicamente, materiali, concreti, e non solo come rappresentazioni: questa è una penna, questa è una gomma, con buona pace di Magritte.
C’è in queste memorie (non personali, beninteso: a scanso di letture liriche e sentimentali) la contemplazione oggettiva, non necessariamente serena, ma quasi distaccata, del tempo che passa. C’è anche, mi sembra, l’ordine nascosto, the secret harmony that emerges from the apparent chaos of lines and shapes,,it,in conclusion,,it,there is the awareness that everything,,it,of course,,it,ends,,it,but nothing,,it,end of everything,,it,Alberto Cristofori,,en,nfo@spaziodolomiti.org,,it,June 15 hours,,it,from the 15giugno,,it,City Cultural Association Art,,it,The memory of Gianluigi Nitti Dolomites Space,,it, dal gioco sottile, ma insistito, dei rimandi e delle citazioni. And, insomma, c’è la consapevolezza che tutto, certo, finisce, ma nulla, mai, finisce del tutto.
Alberto Cristofori

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